دگرگونی سلامتی خود با این 10 عادت ساده

دگرگونی سلامتی خود با این 10 عادت ساده. تمرینات از نوعي كه قهرمانان  فيلمها  انجام ميدهند یا رژیم غذایی سفت و سخت  تقريبا شكنجه وار براي بيشتر احتمالا ميتواند حتي آسيب زا باشد . قبل از هر چيز سالم ماندن به عادات روزانه ارتباط دارد و مديريت اين عادات اولين راه دگرگوني  مثبت در وضعيت سلامتي شما و پيشبرد يك  سبك زندگي سالم است.  البته  احتمالا  همه شما ورزش سنگین به مدت  چند روز و سپس بازگشت پرخوري و  مخصوص خوردن میان وعده های پركالري را  تجربه كرده ايد و بي فايده بودن آن را دريافته ايد. به جاي اين برنامه غير قابل بازگشت آيا نميخواهيد به شكلي عملگرايانه و دور از آرمانگراياني روي تغيير برخي عادتهاي مضر و اتخاذ يك سبك زندكي سالم خود كار كنيد؟

حواستان به آب خوردن باشد

اين مايع ساده يه عنوان مايه حيات  اين روزها  همه جوره مظلوم است.  حتي براي خوردن به آن توجه نميشود.   اگرچه پيشتر صحبت از 8 ليوان  آب در روز ميشد اما  به هر حال اين مقدار ميتواند بسته به  وضعيت افراد  فرق كند. به هر حال اين مهم است كه  اجازه  ندهيد كه  مدت مديدي  تشنه باشيد مگر  روزه  گرفته باشيد.   به خصوص اگر در شرايط بد آب و هوايي كار ميكنيد،  گرما زدگي به راحتي شما را از پاي در مي آورد  وگاهي صدمات جبران ناپذير به شما وارد ميكند. ميزان  آب مورد نياز هر كس هم  بعد چند روز آزمون و خطا  براي خود آن شخص مشخص ميشود. مهم اين است كه  مبادا  به جاي آب انواع ديگر نوشيدني ها را جايگزين  كنيد.

حواستان به آب خوردن باشد

لااقل پياده روي كنيد حتي در سركار

وقت ورزش نداريد، قبول. اما مي توانيد چند ايستگاه قبل از  محل كار با  خانه اتوبوس يا مترو  يا تاكسي پياده شود و  تا محل كار  يا خانه دست كم  روزي 30 دقیقه پیاده روی کنید. البته  اگر توصيه  انجمن قلب آمریکا  مبني بر لزوم انجام حداقل 150 دقیقه فعاليت ورزشي در هفته ورزش قبول داشته باشید. اگر از  بوي عرق و گرمازدگي و اين حرفها ميترسيد  ميتوانيد  اين كار  را عصر هنگام برگشت به  خانه انجام دهيد كه  هم امكان دوش گرفتن بلافاصله بعد رسيدن  مهياست هم  خنكاي آن زمان  بحث گرما زدگي را منتفي ميكند. كفشهاي متناسب يادتان نرود. اگر كفش محل كارتان  چندان  مناسب نيست كفش ورزشي لازم را همراه داشته باشد تا براي سلامت عمومي بدنتان  به  اشتباه  سلامتي پاهايتان را  قرباني  نكرده باشيد.

نكته مهم اين  است كه يك تحرك يا پياده‌روي در محل كار  هم اهميت دارد. برای هر ساعت نشستن، قانون ۲ دقیقه پیاده روی را رعايت كنيد. رابطه نشستن طولانی مدت با مشکلات متعدد سلامتی  در تحقیقات آشكار شده است  و کارمندان به راحتي گرفتار بلاياي  ناشي از نشستن طولانی در یک نقطه ميشوند. از تايمر استفاده  كنيد  تا اين عادت  در شما نهادينه شود. پياده روي حتي براي بيماراني كه دوره نقاهت ميگذارنند هم اهيت به سزايي در روند بهبودي آنها دارد. به همين خاطر است كه در مجموعه هاي درماني مدرن   مثلا در يك شهرك سلامت توسعه يافته امكانات ورزشي براي بيماران و حتي همراهان آنها  لااقل براي پياده روي يا فعاليتهاي نظاير آن در  نظر گرفته ميشود.

پياده روي كنيد حتي در سركار

ميوه و ميوه و بازهم ميوه

امان از زندگي پر از مكمل امروزي. يك نگاه غلط  به ميوه آن است كه صرفا نوعي منبع طبيعي ويتامينها و مواد  معدني است اما  خود فيبر ميوه ها  و البته  لذت  روحي ناشي از خوردن  آن اثر سلامتي بخش دارند. هر روز بايدمیوه بخورید مکمل ها  گاهي واجب هستند  به خصوص وقتي بيمار مي شويم  و كمبودها بايد سريع  جبران شوند اما  بدون ميوه اما  چيزي كه  از بين ميرود سيستم گوارشي شما  است.

فعاليت ذهني  مخصوصا مطالعه كنيد

سبك زندگي سالم  محدود به  بدن نيست. ذهن سالم هم ميخواهد. بي ترديد كتابخواني يكي از راه هاي سالم سازي ذهن ماست. لازم نيست  كتابخوان حرفه اي باشيد.  روزي پنج صفحه از یک کتاب را بخوانید. خواندن کتاب های مناسب ما را از افسردگي نجات ميدهند، قواي شناختي ما را  بازتنظيم می کند و مغزمان را از يكنواختي گيج كننده تحميل شده از سوي روزمرگي نجات ميدهد. اگر ميتوانيد حتي بنويسيد داشتن دفتر خاطرات برای سلامت روان شما عالی است. یادداشت کردن احساسات خود در مورد رویدادهای خاص به شما کمک می کند تا با خودتان “درباره آن صحبت کنید” و به شما کمک می کند تا در مورد چگونگی حل آنها به نتیجه گیری بهتری برسید. در واقع اين كا رنوعي مراقبه و تزكيه  نفس ميتواند باشد.

فعاليت ذهني  مخصوصا مطالعه كنيد

درست خواري به جاي هرزه خواري

برنامه ریزی برای وعده های غذایی  را دست كم  نگيرد. بايد  گزينش گر و برنامه ريز بود تا هرزه خواري نكرد. نتيجه اين برنامه ريزي اين است كه شما اقلامی را خریداری خواهيد كرد که برای شما لااقل كمتر مضر هستند. همچنین برنامه ریزی برای وعده های غذایی به این معنی است که در زمان ناهار در محل کار، احتمال کمتری دارد که پول خود را برای غذایی گران قیمت  و كم كيفيت  و پرچرب بيرون بر هدر بدهيد و كبدتان را  از چرب شدن نجات داده‌ايد. همچنين تدارك بسته های میان وعده تک نفره  براي جلوگيري از تمایل به رفتن به دستگاه فروش خودکار  و خوردن شيريني و شكلات و آب ميوه هاي  مضر يا  استفاده از كشمش و خرما به به جای خوردن آب نبات  راه كارهاي ساده، كم هزينه و بسيار موثر در حفظ سلامتي شماست.

تنظيم ريتم  بدن

حداقل 3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب بايد زماني باشد كه آخرین وعده غذایی خود را مي‌خورید. همه ميدانيم كه خوردن و بلافاصله خوابیدن می تواند باعث سوء هاضمه شود،  اما  علاوه بر اين تحقیقات نشان می دهد که ساعت بدن ما دارای ریتم شبانه روزی است که با نور روز و زمانی از روز که برای غذا خوردن انتخاب می کنید تنظیم می شود. اگر خیلی نزدیک به زمان خواب غذا می خورید، اطلاعات نادرستی را به بدن خود می دهید  و آن را از تنظيمات كارخانه خارج ميكنيد!

خوابتان را  تنظيم كنيد

دگرگونی سلامتی خود با این 10 عادت ساده. دنياي مدرن  با وارد كردن  صفحه هاي مختلف نمايش به حريم خصوصي ما به  خصوص اتاق خواب ما خواب را از چشمان  ربوده است. از نگاه  كردن و اصولا وارد  كردن  هر نوع صفحه نمایش در اتاق خواب خود اجتناب کنید تا  كيفيت خوابتان  درست شود. تلویزیون، تبلت و تلفن همراه را بیرون از اتاق خود نگه دارید تا  اگر قرار است  بين ۶ تا ۸ ساعت بخوابید، واقعا بتوانيد بخوابيد.

رساندن خود به  رخت خواب كافي نيست. همه اين تجربه را داريم كه بعد از دراز كشيدن  گاهي تا صبح  خواب به چشمانان نرفته است.با پيگيري  يك روال های ساده قبل از خواب مانند دوش گرفتن، خاموش کردن همه چراغ ها و گوش دادن به موسیقی ملایم قبل از خواب، به بدن خود بگویید که زمان رفتن به رختخواب است. البته  اينها  بستگي به شرايط شما دارد. مهم اين است كه  یک برنامه روتین قبل از خواب داشته باشید و از انجام فعاليتهاي هيجان زا و محرك فكر  قبل از خواب دوري كنيد.

خوابتان را  تنظيم كنيد

كافئين و تئين براي صبح تا بعد ظهر است

به خصوص اگر مشکل خواب دارید، در اواخر بعد از ظهر از مصرف قهوه و چاي خودداری کنید. کافئین  و تئين محرک مورد علاقه ما برای زمانی است که می خواهیم   با انرژي بيشتري وارد صحنه كار شويم.

وجوب استراحت سر ظهر

به خصوص اگر از صبح زود از خانه بيرون زده ايد، بايد لااقل 15 دقيقه هنگام ظهر به  قواي شناختي خود امكان تجديد قوا بدهيد. حتي اگر امكان چرت زدن نداريد، گوشه اي را بيابيد و  چشمان خود را  ببنديد و  مديتشن  يا  دعا  يا حتي خيال بافي كنيد. اين كار به اندازه  خوردن يك ناهار سبك و مغذي  مفيد است.

هر روز با خانواده تعامل داشته  باشيد

با خانواده بودن  فقط به معناي چند ساعت تفريح كردن براي آخر هفته نيست.  البته اين كار مهمي است اما ما هر روز  نياز داريم با اعضاي خانواده  به طور موثر تعامل كنيم. گپ زدن و شوخي كردن و در آغوش گرفتن همديگر را فراموش نكنيد. اجازه  ندهيد زندگي روزمره از شما يك ماشين  توليد درآمد براي خانواده تان بسازد. خانواده شما و خود شما  به  حضور عاطفي همديگر به همان  اندازه  پول بلكه بيشتر نياز داريد.

هر روز با خانواده تعامل داشته  باشيد

نتیجه گیری:

دگرگونی سلامتی خود با این 10 عادت ساده. بعضي از تغيير عادتها نياز  چنداني به انرژي ندارد. البته تغيير عادت  سريع نيست  بهتر است مرحله مرحله و تدريجي پيشرفت. اول روي يك تغيير تمركز كنيم و بعد از نهادينه سازي آن، به سراغ عادت  بعدي برويم. ماجراي ساده بيشتر آب خوردن به جاي نوشابه هاي مضر  شروع خوبي است. اگر جامعه سالم ميخواهيد همين ترك عادتهاي مضر كوچك گاهي گامي بزرگ به سوي چنين جامعه اي است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *